A Keserü 90. – A balatonudvari sírkövektől a párizsi Pompidou Központig című köztéri fotókiállítás az idén 90. életévét betöltő Keserü Ilona és kivételes alkotótevékenysége előtt tiszteleg.
A MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ Balatonudvari Önkormányzatával és az Együtt Balatonudvariért Egyesülettel közösen szeretettel meghívja a kiállítás megnyitójával egybekötött kerekasztal-beszélgetésre július 15-én, szombaton 16 órától Balatonudvariban.
A művész közelgő születésnapjának évfordulója alkalmából 2023 tavaszán az életmű anyagából retrospektív kiállítást rendezett a budapesti Q Contemporary magánmúzeum. Az év során ünneplés várható Pécsett is, ahol a művész a sok évtizedes művészetpedagógiai programjának és a Pécsi Egyetem Művészeti Karán kialakított doktori iskola megalapításának köszönhetően különös tiszteletnek és megbecsülésnek örvend.
Ebbe az ünnepségsorozatba kapcsolódik be a Keserü 90. című köztéri fotókiállítás is, melynek vezérfonala a művész egyik legfontosabb inspirációs forrásának tekintett balatonudvari sírkövek emlékanyaga. A tárlat a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ koordinálásával, az Együtt Balatonudvariért Egyesület együttműködésében valósul meg. A projekt kurátora Zsikla Mónika.
Keserü Ilona (Pécs, 1933) közel hét évtizedet felölelő munkásságát széles körben ismeri a hazai és a nemzetközi közönség. A MODEM 2008-ban életműkiállítás keretei között mutatta be munkásságát. Munkái a legnagyobb nemzetközi múzeumok, mint a párizsi Pompidou Központ, az aacheni Ludwig Museum, a berlini Nationalgalerie, a szöuli National Museum of Contemporary Art vagy a washingtoni National Museum of Women in the Art gyűjteményeit gazdagítják.
Az életművet alapjaiban meghatározó motívumok közül Keserü számára az egyik legfontosabb, mintegy ösztönös alapmotívum a középen nagy ívben befűződő hullám, mely formát 1967-ben a balatonudvari temető szív alakú barokk sírkövein látta megelevenedni. A Keserü 90. köztéri fotókiállításon a reprodukciók formájában bemutatott alkotások és a korabeli dokumentumok szorosan kapcsolódnak ehhez az életrajzi eseményhez.
Az 1967 folyamán kibontakozó Sírkövek-sorozat új periódus nyitányát jelentette az életműben. Monográfusa, Aknai Katalin megfogalmazásában a „Balatonudvari temető késő barokk népi sírköveinek keserüi feldolgozása a magyar művészettörténet-írás legtöbbször leírt, legjobban dokumentált (reprodukált), sokat hivatkozott története lett”. A sírkövek asszociációkban gazdag formái központi jelentőségűvé váltak művészetében, és rendszeresen visszatérő alakzatokként maradtak jelen az 1960-as évek végétől készülő textildomborításokon, a későbbi vaskarc- és sokszorosított grafikai sorozatokon, valamint a festményeken.
A kiállítás a különböző pályaszakaszokból válogatott emblematikus művek reprodukcióin keresztül igyekszik felrajzolni a sírkő motívumhoz kapcsolódó keserüi univerzum 1967-es évtől napjainkig terjedő történeti ívét.